Безпечне освітнє середовище
Створення безпечних укриттів (проєкт "Моя фортеця")
У Міністерстві освіти і науки України презентували проєкт «Моя фортеця».
Мета проєкту - створити в закладах освіти безпечні, комфортні, інклюзивні укриття з сучасним дизайном. Вони мають діяти як спільні навчальні, відпочинкові й ігрові простори та створювати спокійну, ненапружену атмосферу.
«Моя фортеця» містить ключові рекомендації для облаштування укриттів у відповідних приміщеннях з урахуванням особливостей архітектурних рішень, навігацій тощо.
Детальніше - за посиланням: fortetsia.gov.ua
Організація роботи закладів дошкільної освіти в умовах воєнного стану
Створення безпечних і комфортних умов перебування дітей в закладах дошкільної освіти є ключовим завданням роботи колективів дитячих садочків. Рішення про відновлення діяльності та режим роботи ЗДО ухвалюють місцеві органи влади та військові адміністрації. Вони призначають комісії з обстеження закладів освіти щодо готовності до організації освітнього процесу, які мають перевірити:
заклади освіти та прилеглі території на наявність вибухонебезпечних предметів;
готовність систем оповіщення, зокрема, доступності оповіщення для дітей з порушеннями зору та слуху (за потреби);
наявність планів евакуації та обладнаного укриття для всіх учасників освітнього процесу (із запасами води та їжі, спальних місць, засобами захисту, аптечкою тощо). Облаштування внутрішнього простору приміщень укриттів має бути комфортним, містити все необхідне обладнання для організації освітнього процесу. Також бажано облаштувати в укриттях різні ігрові осередки (куточок творчості, читання тощо).
Під час підготовки до нового навчального року у закладах освіти потрібно провести тренування з учасниками освітнього процесу щодо опрацювання алгоритму дій у разі оголошення сигналу повітряної тривоги або іншої надзвичайної ситуації та серію тематичних занять щодо збереження життя та здоров’я й надання домедичної допомоги.
Організаційні аспекти діяльності закладів дошкільної освіти
Для забезпечення безпечних умов перебування учасників освітнього процесу у закладі освіти керівникам дитячих садків рекомендовано провести такі заходи:
передбачити по два вихователі на кожну зміну та по два помічника вихователя на одну групу;
зменшити кількість дітей до 10 у групах для дітей раннього віку, до 15 – для дітей дошкільного віку;
запровадити різний режим роботи ЗДО (від 2 до 12 годин);
передбачити різні форми організації освітнього процесу: очна, змішана, дистанційна (педагогічна підтримка сімей), зокрема і для тих дітей, які тимчасово знаходяться поза межами нашої країни.
В освітньому процесі доцільно використовувати технічні засоби навчання, дидактичні, настільно-друковані ігри, різні види театрів, шашки, шахи, залучати дітей до малювання та поробок з паперу, природного матеріалу тощо.
Особливу увагу варто зосередити на педагогічній діяльності тих груп, до яких зараховано дітей зі статусом внутрішньо переміщених осіб. Адже ці вихованці потребують окремого психолого-педагогічного супроводу у процесі адаптації до нових умов, тож педагогічним працівникам потрібно:
спостерігати за такими дітьми;
враховувати в освітній роботі інформацію щодо їхнього психічного стану;
впроваджувати види діяльності, які сприятимуть емоційній підтримці дітей та налагодженню комунікації з ними;
використовувати індивідуальний підхід у роботі з вихованцями;
залучати їх до колективної творчої діяльності.
Організація освітнього середовища
Освітнє середовище має бути не лише безпечним, а й інформативним, цікавим, змістовним, стимулювати когнітивний, емоційно-ціннісний та діяльнісно-поведінковий розвиток дітей. Сучасний універсальний дизайн має бути орієнтованим на особистісний розвиток дитини задля реалізації її індивідуальної освітньої траєкторії та включати:
зонування групового простору на гамірні та тихі зони, облаштування в ньому осередків за інтересами. У вікових групах має бути достатньо простору для організації різних видів діяльності та вільної гри;
візуальне оформлення простору, пов’язане зі світлинами дітей, їхніми мистецькими роботами, матеріалами, що відповідають тематиці дня/тижня, індивідуальним інтересам тощо. Практичну значущість мають розробки педагогів щодо облаштування ««Стіни, що говорять», локації «Диво-рученята», де представлені роботи дітей за темами: «Коло друзів», «Родина» тощо.